Užitečné návody a tipy

Přehled použití plynu v karavanu

Plyn je základem každého karavanu pro zajištění tepla z topení, chlazení lednice či fungování grilu. Při výběru plynových komponentů i dílů pro rozvod plynu po karavanu je tedy potřeba se řídit určitými pravidly.

  • Zdroj plynu

Pro použití jakéhokoliv plynového spotřebiče je potřeba mít adekvátní zdroj plynu – v případě citlivých Truma spotřebičů, absorpčních lednic a obecně v případě karavanových rozvodů doporučujeme vždy používat pouze čistý propan. Pokud nemáte možnost získávat tento plyn, postačí samozřejmě propan-butan, který má oproti čistému propanu horší vlastnosti například co se týče odolnosti mrazu.

Při skladování ať už propanu či propan-butanu je na výběr z několika možností – v Čechách je nejběžnější použití ocelové bomby Kralupol, u kterých probíhá plnění formou výměny prázdné bomby za plnou. Kralupol nabízí tyto lahve ve 2 kg, 5 kg a 10 kg verzích a existují i kompozitové alternativy, které samozřejmě oproti oceli vynikají menší váhou.

Pozor: na 2 kg plynovou českou láhev se nedá napřímo napojit žádný regulátor – pro připojení je potřeba jednocestný ventil, na který už se regulátor běžně připojuje.

Alternativou k českým láhvím jsou německé plnící lahve. Ty jsou plnitelné ve speciálních plnírnách, jichž ovšem v Čechách není dostatečné množství – plnitelné plynové bomby tedy doporučujeme spíše pro cesty do zahraničí, kde jsou plnírny rozšířenější.

Při plnění je potřeba mít na paměti, že plnírna neznamená čerpací stanice LPG. Plnění na těchto stanicích je nejen nelegální, ale zároveň nebezpečné, láhev má totiž být plná jen do určité úrovně. V opačném případě může láhvi hrozit i výbuch.

Německé plnící lahve jsou dostupné v ocelovéhliníkové verzi při obsazích 5 a 11 kg.

  • Výběr 30 a 50 mbar

U všech plynových spotřebičů a zařízení je klíčovým parametrem provozní tlak plynu – 30 nebo 50 mbar. Tento parametr je daný velikostí otvoru v trysce konkrétního zařízení a systémy spolu vzájemně nespolupracují, tzn. nemůžete očekávat, že bude správně fungovat 30 mbar spotřebič, pokud máte plyn regulovaný 50 mbar regulátorem.

V drtivé většině případů je dnes plyn v karavanech regulován na tlak 30 mbar, nicméně starší karavany mívají ještě 50 mbar plynový rozvod. V takovém případě je tedy potřeba si dávat pozor při výběru grilu, vařiče či topení a zajistit, aby se hodnoty na spotřebičích a regulátoru shodovaly.

Pro použití pro rozvod plynu do plynových spotřebičů v karavanu se doporučuje regulátor s pojistkou, pro použití za jízdy potom Truma MonoControls hadicemi s crash senzory, popřípadě pro automatické přepínání bomb a použití za jízdy Truma DuoControl, opět s hadicemi s ochranou proti prasknutí.

  • Volba materiálu

Plyn se dá vést mosaznými a ocelovými trubkami – obecně používanějším materiálem je přitom ocel. Totéž platí o spojovacích dílech, přičemž se rozhodně nedoporučuje míchat jednotlivé materiály do jednoho rozvodu. Nikdy tedy nespojovat ocelové trubky mosaznými kolínky či mosazné trubky ocelovými T-kusy. 

  • Druhy propojení

Druhů propojení jednotlivých komponentů je hned několik s tím, že pro bezpečný provoz je lepší se vyhýbat jakýmkoliv jiným způsobům připojení:

Základním typem připojení je napojení 8 mm plynové hadice a hadičníku či trubky. Hadice se nasune na hadičník a sepne kovovou sponou, nic víc potřeba není. Typicky se z naší nabídky takto spojuje český 30 mbar regulátor a obyčejná plynařská hadice 8 mm. To platí i u topení Truma, do kterých je plyn veden pouze 8 mm trubkou, na kterou se dá hadice sponou upnout stejným způsobem.

 

 

Dalším typem spojení plynových komponentů je spoj pomocí převlečné matice s pertlovacím soudkem. Tento soudek se po utažení převlečné matice zakousne do 8 mm či 10 mm plynové trubky a tím se spoj utáhne. Převlečná matice s pertlovacím soudkem je většinou součástí hadice, na jejímž druhém konci je klasické ¼ šroubení na regulátor, spojkou se dvěma převlečnými maticemi se ale dají spojit i dvě trubky.

 

Nejelegantnějším druhem propojení je spojení šroubením s levým závitem. Z naší nabídky se 3/4 šroubením připojují regulátory, grily či některé typy lednic. Levý závit poznáme podle zářezu na maticích.

Poslední způsob, jakým spojit plynové díly je tzv. rychlospojka. Ta je praktickým řešením vhodným v případě, že potřebujete nějaké části plynového rozvodu často rozpojovat a zase spojovat.

Nejdůležitějším komponentem při kompletování plynových rozvodů je vždy především opatrnost a veškeré složitější montáže se vždy doporučují svěřovat odborníkům, například v našem servisu Burimex s.r.o.