Vše o chladničkách v karavanech
Chlazení potravin v karavanu či obytném autě
Mít lednici v karavanu je jedním ze zásadních prvků komfortu na dovolené v pojízdném příbytku. Zároveň je však chladnička jedním z nejcitlivějších zařízení v karavanu a správné fungování takové karavanové lednice dokáže potrápit nejednoho uživatele. Proto je důležité mít kvalitně ošetřený servis lednice v karavanu a snažit se poskytnout tomuto zařízení ty nejlepší podmínky pro fungování.
První chladničky se v karavanech objevily již v 70. letech a byly k mání pouze v komfortních modelech. Ve srovnání s moderními standarty bylo vybavení těchto lednic jen velmi základní. Typicky se v aparatuře starších lednic často tvořily vzduchové bubliny a ty pak nefungovaly správně. Oprava lednice znamenala vyjmout z karavanu celé zařízení a v několikahodinových intervalech ji převracet dnem vzhůru a zase zpět. Tento způsob opravy často pomáhal, ale ne vždy, což platí i u novějších lednic – při prvním náznaku nefunkčnosti se doporučuje lednici tímto způsobem obracet.
Oproti zmíněným starším lednicím se moderní lednice vyznačují požadovanou efektivitou i při vyšších teplotách, většinou obsahují automatické zapalování a jejich součástí bývá promyšlená ovládací elektronika.
Přítomnost elektroniky a složitější mechanismy fungování mají za následek to, že je pro správný chod lednice více než kdy dřív podstatný kvalitní a pravidelný servis a správná montáž lednice do karavanu. Velký důraz je potřeba dbát na užívání lednice podle pokynů v uživatelských manuálech. Při domácím opravování lednice je potřeba dát pozor na velkou řadu problémů a je proto lepší svěřit jakýkoliv zásah odborníkům ze zkušenostmi v oboru. Kvalitní a všestranný servis Vám může poskytnout i náš servis karavanů BURIMEX s.r.o.
Typy lednic v karavanu
Lednice v karavanu fungují na dvou základních principech a to s kompresorem či za pomoci absorpce s tím, že oba dva principy využívají tepelných výměn při různých procesech – u kompresorové lednice jde o stlačování chladiva, díky kterému dochází k odebírání teplého vzduchu z vnitřku lednice, absorpční lednice využívá teplotních změn při pohybu čpavku či podobného plynu v soustavě se studenou vodou.
Kompresorové lednice v karavanu vynikají velkou účinností, jejich nevýhodou je vyšší provozní hlučnost a chybějící možnost provozu na plyn. U absorpční lednice je naopak velkou výhodou úplná absence jakýchkoliv pohyblivých částí a tím pádem naprostá bezhlučnost. Vzhledem k provozu na plyn vzniká s tímto typem lednice potřeba umístit někam na stěnu karavanu komínek pro odvod spalin. Při současné oblíbenosti cestování nadivoko je absorpční lednice, která běží na všechny tři druhy zdrojů, nejlepším řešením pro jakýkoliv karavan.
Zdroje pro chod lednice v karavanu
Lednici je v karavanu v zásadě možné napájet třemi způsoby. Při pobytu v kempu s přípojkou je nejběžnějším napájení 230 V. Při tomto způsobu napájení je výkon lednice maximální a bez jakýchkoliv zádrhelů, problémem však může být cena elektřiny v kempu či nedostatečně silné jističe. V momentě, kdy je v kempu připojeno moc uživatelů, může napětí klesnout až na 190 V a lednice tak nefunguje jak má. V takovém případě je potřeba přepnout na provoz na plyn, kdy jsou zdrojem chlazení lednice plynové lahve. Při tomto zdroji napájení má lednice rovněž maximální výkon a velkou výhodou je malá spotřeba plynu. Provoz lednice na plyn je základním předpokladem pro kempování nadivoko, kdy se v karavanu stáváte nezávislým na přípojkách elektřiny.
V kombinaci s regulátorem Truma DuoControl CS či MonoControl CS je možné mít lednici na plyn puštěnou i za jízdy. Díky integrovaným crash senzorům je tento způsob použití nejen legální, ale především bezpečný. Možnost chladit i po čas cesty přijde v parných měsících určitě vhod!
Posledním zdrojem chlazení může být u lednice v karavanu 12 V, které však slouží většinou při provozu za jízdy a je potřeba říct, že 12 V samo o sobě není schopno lednici kvalitně vychladit. Tento zdroj slouží spíše jako přichlazování při přejezdech mezi dvěma místy, kde se lednice následně zapne na 230 V či plyn.
Mezi jednotlivými druhy napájení kombinované lednice je možné přepínat manuálně přímo na ovladači na ovládacím panelu lednice, některé z moderních lednic mají přepínání zdrojů automatické. Tyto chladničky dokáží přepnout z plynu na 12V při nastartování motoru či systém sám přepne z plynu na 230V pokud vozidlo připojíte na 230V. Cena u těchto automatických chladniček je hlavním důvodem, proč nejsou tolik rozšířené.
Jak zapojit lednici v karavanu?
Připojení lednice v karavanu probíhá v závislosti na zdroji napájení. Pokud jde o připojení na 230 V síť, na lednici bývá kabel s již připravenou zásuvkou, občas bývá kabel zakončen holými dráty a lednici je potřeba připojit přímo na přívod 230 V. 12 V kabel je u lednice vždy zakončen holými dráty, které je potřeba napojit do 12 V soustavy s tím, že průřez kabelu je dobré zachovat stejný, jako je připravený od výrobce (průřez může být od 2,5 mm do 10 mm podle druhu lednice). Společně se zapojováním lednice na 12 V můžete rovnou napojit i ventiálor pro ledničky a využít tak možnosti zvýšit výkon Vaší chladničky.
Napojení lednice na plynový rozvod probíhá standardně buď pomocí šroubení s levým závitem, ze kterého může jít hadice přímo na regulátor tlaku plynu na bombě, běžnější je však připojení na trubkový rozvod plynu pomocí 8 či 10 mm trubky, která je umístěna na zadní části lednice. Na co si s plynem v karavanu dát pozor a jak vybírat plynové komponenty se můžete dočíst v našem přehledu použití plynu v karavanu.
U lednic je většinou uváděna spotřeba plynu v gramech za hodinu, což je údaj, díky kterému lze velmi snadno spočítat, jak dlouho lednice na bombu vydrží fungovat. Mějte přehled o tom, kolik plynu si Vaše lednice bere i díky měřičům množství plynu v láhvi.
Odvod spalin z lednice
Každá plynová lednice produkuje při procesu chlazení spaliny, jež je bezpodmínečně potřeba vyvádět mimo prostor karavanu. Klasicky bývá za lednicí prostor na žebrování, v němž probíhá samotná tepelná výměna, a právě v prostoru za tímto dílem bývají dva otvory ve stěně karavanu. Tyto otvory jsou většinou vyplněny mřížkami pro lednice, které zajišťují nejen dobré odvětrání, ale i dobrou cirkulaci vzduchu v prostoru za lednicí a tím lepší výkon.
U menších a středně velkých lednic Dometic (dříve Electrolux) je nutné používat spodní mřížku LS 200 v těchto kombinacích:
- s mřížkou LS 100, která má přípravu přímé napojení na komínkový vývod
- u novějších lednic s druhou mřížkou LS 200, komínek od lednice je tak pouze v prostoru za mřížkou a není přímo napojen na komínkový vývod
- se střešním odvětráním R500 v případech, kdy je potřeba zařídit odvod spalin mimo prostor na boku.
U velkých lednic Dometic se používá spodní mřížka LS 300 s:
- druhou mřížkou LS 300, komínek od lednice je tak pouze v prostoru za mřížkou a není přímo napojen na komínkový vývod
- se střešním odvětráním R500 v případech, kdy je potřeba zařídit odvod spalin mimo prostor na boku.
U lednic Thetford existují dva typy mřížek (v závislosti na velikosti lednice), které se v páru umisťují nad sebe, komínkový vývod je u nich řešen pouze do prostoru za mřížkou:
- malá mřížka
- velká mřížka.
Jaký je rozdíl mezi chladicím boxem a lednicí?
V naší nabídce je možné nalézt různé typy chladicích zařízení, přičemž je potřeba rozeznávat chladicí box od lednice. Chladicí box je menší přenosné zařízení, ať už na elektřinu, plynové kartuše či pasivní chladicí náplně. Chladicí boxy nebývají běžně umisťovány do interiérů karavanu či obytného auta, protože jsou svým charakterem předurčené ke snadnému přenosu.
Lednice je vestavěné či volně stojící zařízení podstatně větších rozměrů, než chladicí boxy a umisťují se do interiérů karavanů či obytných aut ať už jako volně stojící objekt či jako součást kuchyňské linky a podobně. Při výběru lednice je potřeba dát pozor na to, zda je příslušné chladicí zařízení vhodné pro instalaci dovnitř, stejně jako vybrat patřičné rozměry i objem.
Jakou mám v karavanu lednici?
V případě, že sháníte jakékoliv náhradní díly k lednici v karavanu, k dispozici existuje katalog náhradních dílů pro starší i novější lednice obou předních výrobců, tedy Thetford i Dometic. Naše firma je schopna sehnat drtivou většinu náhradních dílů k lednicím, především pak těch, u nichž po nějakém čase hrozí opotřebení či u kterých se často stává, že přestanou fungovat či je potřeba je nahradit. V momentě, kdy takový náhradní díl sháníte, je potřeba vědět výrobce, výrobní označení modelu a dost často například provozní tlak plynu, na který lednice funguje. Všechny tyto informace je možné si dohledat na štítku, který je součástí vnitřku každé karavanové lednice. Kde v lednici v karavanu najdu štítek?
Zvláště u starších typů lednic se může stát, že již náhradní díly není možné objednávat, jedinou variantou potom zůstává nahradit celou lednici, přičemž takřka každá lednice má od výrobce svou přímou modernější alternativu – pokud takovou přímou náhradu lednice sháníte a potřebujete vědět přesný typ, který se místo stávající lednice hodí, obraťte se na nás!
PDF soubor s původním článkem o lednicích včetně jednoduchých obrázků s krátkými radami ohledně drobných oprav.